CdiQ™

Thursday, 17 May 2012

Tips kurangkan Stress

Assalamualaikum wbt.........


Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan
tekanan hidup. Antaranya ialah :

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk
sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan
mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan
diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca
akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca
Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca
Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti
ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai
teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal
ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat
sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai
solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam
dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan
kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini
bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan
secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat,
tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan
dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang
benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki
tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.
Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa
hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan
dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang
Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu,
kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya
jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa
tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak
yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita
melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan
seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita
meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga
akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan
salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk
mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat.
Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan
penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing
manis.

8) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat
diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan
hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut
dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada
sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka
seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh,
bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang
Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita
mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk
melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.
Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan
tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti
menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain".
Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita
perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri
kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu
dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan
kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai
kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk
diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan
penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat
diselesaikan dengan jayannya.

Selongkar ilmu Kaunseling

Assalamualaikum wbt.......... 

Konsep Bimbingan Dan Kaunseling

Definisi Kaunseling

Kaunseling merupakan satu perkhidmatan yang bersifat proses menolong yang dibina atas perhubungan antara kaunselor dank lien yang dilaksanakan dalam suasana professional dan beretika. ( Chong Lean Keow, PHD, ( 2007); Kaunseling ( Teori & Praktis ) ; UG Press Sdn. Bhd. )

Good menyatakan kaunseling adalah cara tersendiri dan peribadi dalam mendidik serta membantu seseorang, baik dari segi masalah pelajarannya mahupun masalah vokasionalnya, apabila ia berasa sukar menganalisa / menyelesaikannya dan memerlukan seorang pembantu yang khusus baik di sekolah mahupun di dalam masyarakatnya sendiri.

Jones & Hand menyatakan kaunseling sebagai suatu proses pembelajaran yang lebih menekankan kepada membantu individu-individu menemui serta mencapai segala kehendaknya, membimbing serta menilai potensi individu itu, membina tujuan hidup mereka serta menggubal dan merancang tindakan bagi memenuhi khidmat mencapai tujuan mereka.

Wrenn menyatakan kaunseling ialah suatu hubungan yang dinamik diantara dua manusia. Kaunseling bukan sahaja bertujuan untuk memenuhi kehendak seorang pelajar, tetapi juga penyertaan dan persefahaman yang ditunjukkan oleh kaunselor dan kliennya dan boleh berinteraksi dengan baik. Kaunselor dank lien boleh memusatkan perhatian terhadap penjelasan dan penetapan diri sendiri.

Tyler & Wrenn menyatakan proses kaunseling merupakan suatu proses pembelajaran. Kaunselor dank lien terpaksa belajar menetapkan dan juga menjelaskan diri mereka sendiri. Kedua-duanya perlu mempelajari pemahaman ini terlebih dahulu sebelum dapat meneruskan sesi kaunseling. (Mohd Mansur Abd. & Siti Nordinar Mohd Tamin ; Proses Kaunseling )

Boy & Pine menyatakan kaunseling ialah satu hubungan bersemuka di mana seoarang klien mendapatkan pertolongan daripada kaunselor

Smith G.E. menyatakan kaunseling ialah proses di mana seorang kaunselor membantu seorang individu (klien) mentafsir fakta yang berkaitan denga suatu pilihan, perancangan ataupun penyesuaian yang perlu dibuat.

Cottle & Downie (1970) menyatakan kaunseling sebagai proses di mana seorang kaunselor membantu seorang klien memahami dan menerima maklumat mengenai dirinya dan interaksi dengan orang lain supaya dia dapat membuat keputusan yang efektif mengenai pilihan dalam hidupnya.

Delaney & Eisenberg (1977) menyatakan kaunseling ilah satu proses di mana kaunselor membantu klien supaya bertingkah laku dengan cara yang berkesan.

Mc. Daniel dan Shaftel (1956) menyatakan kaunseling sebagai satu siri pertemuan secara langsung dengan individu bertujuan membantu menyesuaikan diri dengan alam sekelilingnya. (Ee. Ah Meng (2002 & 2004) ; Bimbingan & Kaunseling I ‘Edisi Kedua’; Fajar Bakti) 

Definisi Bimbingan

Bimbingan ialah proses ikhtisas bersistem menolong orang perseorangan melalui anturan-aturan didikan dan taksiran memperolehi kefahaman yang lebih baik tentang sifat tabi’inya dan keupayaannya sendiri serta menghubungkan dirinya dengan lebih memuaskan lagi kepada kehendak masyarakat dan peluang yang bersesuaian dengan nilai kemasyarakatandan kesusilaan. (Arthur D. Lloyd, Terj: Aminah Haji Hashim ; Bimbingan & Kaunseling Di Malaysia )

Dw. Leferer menyatakan bimbingan ialah satu proses pendidikan yang berlanjutan, tersusun dan bersistem yang boleh membantu individu melalui daya usahanya sendiri untuk mengembangkan kemampuannya supaya memperolehi kesejahteraan dalam hidupnya serta berupaya menyesuaikan diri dengan kehendak masyarakat.

Mc. Daniel & Shaftel (1957) menyatakan bimbingan satu pola perkhidmatan yang merangkumi orientasi, maklumat pendidikan dan kerjaya, inventori individu, kaunseling, penempatan dan aktiviti susulan.

Shertzer & Stone (1981) menyatakan bimbingan adalah suatu proses yang membantu individu memahami diri mereka dan dunia mereka. Pembimbing atau guru bimbingan akan menolong individu tersebut untuk menyedari kekuatan dan kelemahan diri mereka.

Alice Crow (1964) menyatakan bimbingan adalah bantuan yang diberikan kepada seseorang individu untuk menentukan matlamat jangka pendek dan panjang, merancang cara bertindak dan memperbaiki sikap dan tingkah laku dalam aspek-aspek yang dirasakan perlu oleh individu itu. (Ee. Ah Meng (2001&2002); Bimbingan & Kaunseling I ‘Edisi Kedua’; Fajar Bakti)


Matlamat Kaunseling

1.    Menyediakan perubahan tingkah laku

Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim (1995), menyatakan tingkah laku perlu disesuaikan dengan :
·      siapa klien berinterkasi
·      bila klien berinteraksi
·      tujuan klien berinteraksi
·      situasi dimana klien berada untuk berinteraksi

Kaunselor mengajar klien membuat perubahan tingkah laku yang mampu dilakukannya. Perubahan tingkah laku tidak semestinya besar, ia boleh merupakan perubahan yang kecil. Apa yang penting kaunseling dapat mengurus dan mengawal perubahan yang berlaku supaya berkekalan. 

2.    Membantu membuat keputusan

Melalui proses kaunseling, kaunselor perlu merasionalkan pemikiran klien agar berfikir secara logik untuk membuat pilihan atau mengambil keputusan yang wajar untuk mencapai matlamat. Kaunselor membimbing klien membuat keputusan dank lien akan menimbang sendiri beberapa perkara yang akan memudahkan klien membuat keputusan. Menurut George & Cristiani (1981), keputusan yang matang memerlukan klien mengambil kira pengorbanan peribadi, masa & tenaga, wang ringgit dan sebagainya.

3.    Membentuk kemahiran daya tindak

Kaunselor memerlukan kemahiran yang tinggi untuk menolong klien bertindak ke atas keputusan yang dibuat.

4.    Mempercepatkan seseorang menjadi rasional

Kaunseling dapat mempercepatkan seseorang menjadi rasional dan dapat menghadapi hidupnya dengan lebih baik. Ini kerana kaunselor dapat memberi sokongan kepada klien dan menolong mendapat alternative dan menolong klien menerima kenyataan.

5.    Mengajar klien untuk bertanggungjawab ke atas dirinya

Klien yang bertanggungjawab akan berusaha sendiri sambil berhati-hati dalam mengatur dan merancang perjalanan hidupnya. Sekiranya timbul sebarang masalah, klien yang akan bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri dan tidak akan menyalahkan orang lain.

6.    Memperbaiki imej yang negative

Biasanya imej diri negative merupakan halangan bagi klien untuk mencapai cita-cita atau membuat sebarang tindakan dan akan menyekat perkembangan dan penggunaan potensi diri klien. Kaunselor akan membimbing klien membentuk imej diri yang positif sebagai tanda kestabilan personality diri klien. Menurut Paterrson, matlamat kaunseling adalah untuk membolehkan klien menajdi seorang yang bertanggungjawab bebas dan mencapai kesempurnaan kendiri serta berupaya menentukan perilakunya.

Peranan Dan Fungsi Kaunseling

1.    Menurut Suradi Salim ( 1996 ) :
a.     Memberikan peluang kepada pelajar atau individu untuk melihat masalahnya secara objektif dan untuk mendapatkan pemahaman tentang diri.
b.     Merancang masa depannya dengan lebih realistic iaitu memberi peluang kepada pelajar atau individu untuk memperoleh nirwana kendiri.

2.    Manja Mohd Ludin ( 1990 )
a. Membantu pelajar mengenal dirinya sendiri dan seterusnya dapat membuat pertimbangan dan penentuan sendiri terhadap masalah peribadi, pelajaran, penyesuaian dengan alam sekitar dan pemilihan kerjaya yang tepat berdasarkan kepada minat, kebolehan dan kemampuan sendiri.
b.  Membantu guru atau kaunselor memahami pelajar dengan lebih dekat lagi hasil daripada kerjasama guru kaunseling.

3.    Mempereratkan hubungan antara anak dengan ibubapa yang turut membantu mengembangkan personality dan pilihan kerjaya anak-anak.

Copyright @ suzyliana mamat
Pensyarah kaunseling Kolej Teknologi Islam, Melaka
2010

Lebih dekat lagi

Assalamualaikum wbt.....

Alhamdulillah bersua kembali dengan IzinNya.......

Bertemu jodoh dengan suami tercinta Mohd Nasir Abdul Majid dan dikurniakan permata rumahtangga lebih selesa digelarkan 'bonda Irfan'. Anakanda sulung dinamakan Muhammad Irfanulhakim dan anakanda kedua Izzah Ashwaq. 
Sebelum ini tidak pernah langsung terlintas akan bertemu pasangan dengan orang utara, rupanya ada hikmah Allah s.w.t tentukan. Seronok juga dengan travel untuk balik kampung dapat mengenali banyak tempat-tempat menarik, makanan, pergaulan dan budaya, jika tidak bila lagi dapat selalu untuk smpai ke utara? Dipertemukan pula dengan k.Aliza sini kagum dengan dirinya sanggup berkorban dan menjalani kehidupan jauh di perantauan demi suami dan keluarga tercinta.

Membuat decision berhenti kerja kerana mengikut suami tercinta menyambung pengajian di Amman, Jordan berpeluang diri ini melihat perkembangan anak-anak membesar di hadapan mata juga suatu anugerah tidak terhingga nilainya. Dan juga lebih mengenali dan kenali lebih dekat expectation suamiku, bahtera rumahtangga yang kami bina dalam usaha mendapat keberkatan dunia akhirat, insyallah. Bukan sesuatu  yang mudah.

Tahun 2008 mendapat title kaunselor berdaftar, walaupun sudah beberapa tahun berhenti sebagai pensyarah tetapi masih aktif dalam usaha menabur khidmat bimbingan dan kaunseling kepada adik-adik pelajar BA di Jordan. Insyallah dengan IzinNya sekadar termampu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...