CdiQ™

Monday 2 April 2012

Perindu Cinta Abadi

Assalamualaikum wbt.....

Semoga semua sihat dan ceria sokmo. Apa yang bonda boleh share kali ini? Kebelakangan ini bonda banyak habiskan masa terluang dengan menelaah pelbagai buku ilmiah, artikel, novel berkaitan wanita. Terasa diri ini begitu kerdil walaupun sudah lama memiliki MA dalam bidang Psikologi Kaunseling. Kenapa dulu xkuhargai ye sedangkan di Malaysia beratus2 kedai buku ada. Mungkin ini yang bonda terlepas pandang. Mentang2 la kerja pun dipenuhi buku-buku ilmiah apatah lagi nk mengorek2 lagi kandungan bahan tambahan. 

Then, hari-hari berlalu...buku pula peneman bonda di sebalik kesibukan ayahanda dalam menulis tesis & anak2 dah lelap setelah keletihan macam2 aktiviti dari awal pagi memberi peluang bonda mengisi sinar minda.

Novel sejarah srikandi Islam ' Rabiatul Adawiyah', Perindu Cinta Abadi....

Terdetik di hati ini, ketabahan ibu bapa kepada Srikandi Islam ini begitu tabah menjalani kehidupan di bumi Allah s.w.t. Rabiatul Adawiyah seorang wanita yang paling warak & zuhud mendapat taraf wali Allah. Kehidupannya dipenuhi dengan zikir Allah & berselawat kepada Rasulullah sehingga tubuhnya kurus kering kerana waktu malamnya dia bertahajud & bermunajat. Pada waktu siangnya pula dia berpuasa & menghadiri majlis ilmu. Makanannya cukup sepotong roti kering sekadar pengalas perut. Kadangkala berbuka puasa hanya dengan sebiji kurma. Sebelum mendapat taraf wali Allah Rabiatul Adawiyah diuji dengan kematian ayah & ibunya semasa beliau masih muda. Beliau pernah diculik dan dijadikan hamba. 

Membaca novel ini mengingatkan diri ini supaya tidak mudah melatah jika diuji Allah. Apapun kisah ini sungguh sesuai untuk dijadikan bahan bacaan seisi keluarga. Banyak iktibar dan keinsafan yang boleh dipelajari. Sebagai ahli murabbi boleh ini diselongkar lagi untuk silibus murabbi akan datang.

p/s: Syukran pada besfren bonda ummi jannah coz share koleksi novelnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...